جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

اشاعه ی فحشا در سایه ی تکنولوژی...

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰ ق.ظ
وبلاگ عمار فضای مجازی در یادداشتی بیان داشت:

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «من اذاع فاحشة کان کمبتدئها»:

«کسى که کار زشتى را نشر دهد همانند کسى است که آن را در آغاز انجام داده»

از آنجا که انسان یک موجود اجتماعى است، جامعه بزرگى که در آن زندگى مى ‏کند از یک نظر همچون خانه او است، و حریم آن همچون حریم خانه او محسوب مى ‏شود، پاکى جامعه به پاکى او کمک مى ‏کند و آلودگى آن منجر به آلودگیش می شود. بنابر همین اصل، در اسلام با هر کارى که جو جامعه را مسموم یا آلوده کند شدیدا مبارزه شده است. اگر مى ‏بینیم در اسلام غیبت شدیدا تقبیح و حرام شده است، یکى از فلسفه‏ هایش این است که غیبت، عیوب پنهانى را آشکار مى ‏سازد و حرمت جامعه را جریحه دار مى‏ کند. از دلایل تاکید بر عیب پوشی نیز آن است که گناه جنبه عمومى و همگانى پیدا نکند. و اگر مى ‏بینیم در آیه 19سوره نور نیز، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار جدی و فوق العاده کوبنده محکوم شده نیز به همان علت است. اصولا گناه همانند آتش است؛ هنگامى که در نقطه ‏اى از جامعه این آتش روشن شود باید سعى و تلاش کرد که آتش، خاموش یا حد اقل محاصره گردد، اما اگر به آتش دامن زنیم و آن را از نقطه‏ اى به نقطه دیگر ببریم، حریق همه جا را فرا خواهد گرفت و کسى قادر بر کنترل آن نخواهد بود. از این گذشته عظمت گناه در نظر عامه مردم و حفظ ظاهر جامعه از آلودگیها، خود سد بزرگى در برابر فساد است، اشاعه فحشاء و نشر گناه و تجاهر به فسق این سد را مى ‏شکند، گناه را کوچک مى کند، و آلودگى به آن را ساده مى ‏نماید.

ذکر این نکته نیز لازم است که «اشاعه فحشاء» اشکال مختلفى دارد: گاه به این مى‏ شود که دروغ و تهمتى را دامن بزند و براى این و آن بازگو کند.گاه به این است که مراکزى که موجب فساد و نشر فحشاء است به وجود آورد.گاه به این است که وسائل معصیت در اختیار مردم بگذارند و یا آنها را به گناه تشویق کنند و بالآخره گاه به این حاصل مى ‏شود که پرده حیا را بدرند و مرتکب گناه در ملاء عام شوند، همه این موارد مصداق" اشاعه فحشاء" است. چرا که این کلمه مفهومی وسیع و گسترده دارد. با توجه به این آیه ی قرآن که هر گونه فحشا و اشاعه ی آن را _به طور مطلق_ شامل می شود، در مورد مراکزی که موجب فساد و نشر فحشاء است از جمله سایت هایی که به طرقی فحشا و بی حیایی را ترویج می دهند بسیار صدق می کند. سایت هایی در فضای مجازی، که پیوند ناگسستنی با دنیای واقعی افراد دارند. 

فضای مجازی که محصول فناوری _و نه خود فناوری_ است، از جمله محصولات وارداتی می باشد که بدون همراه داشتن پیوست های فرهنگی، امنیتی، اعتقادی، سیاسی و... مهمان خانه های ما شد. افراد جامعه، در مقابل ورود چنین محصولات غربی، برخوردهای گوناگونی از خود نشان می دهند؛ برخی آن را به طور کامل رد می‌کنند، برخی به طور کامل می‌پذیرند، و عده ای نیز، به ویرایش و پالایش آن می‌پردازند. همان طور که حضرت آقا در باب این محصولات فرمودند: «امروز سلطه‌گران در همه جای دنیا -هر جایی به تناسب- در فکر سلطه فرهنگی اند...». در دهه های اخیر، دشمنان اسلام و مسلمین، از طریق وارد کردن محصولات فناوری، مانند ویدئو، ماهواره و... و اکنون هم، با معرفی اینترنت _که حاوی مجموعه ای از شبکه ها، سایت ها و اطلاعات نامحدود است_ به دنبال این سلطه فرهنگی هستند. یکی از پر مخاطب ترین این شبکه ها و سایت ها در این فضای مجازی، سایت های به اشتراک گذاری فیلم و عکس است که به دلیل محتوای سمعی و بصری خاص خود، از جذابیت بالایی برخوردارند و چون قابلیت انتشار مطالب و فیلم و عکس این سایت ها بالاست باید در مجوز دادن به آنها شرایط و قوانین سخت گیرانه تری اعمال گردد و علاوه بر این باید نظارت بیشتری بر روی آن ها صورت بگیرد که متاسفانه هیچ نظارتی نیست!!!

از آنجا که این قبیل سایت ها پهنای باند زیادی مصرف می کنند، شبکه دلالی پهنای باند داخلی کشور نیز با مدیریت برخی عناصر خائن در وزارت ارتباطات، به دنبال تقویت آن ها هستند. به این صورت که هرچه تعداد و حجم فیلم و عکس در سایت بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه سود بیشتری به همراه خواهند داشت. این مسئله، یکی از دلایلی است که مدیران این سایت ها بر محتوای این تصاویر و ویدئوها که بعضا ضدامنیتی، ضددینی و ضداخلاقی هستند نظارتی ندارند و به فکر درآمد بیشتر هستند. سایت های اشتراک گذاری فیلم و عکس برای جذب کاربران بیشتر، هیچ محدودیت محتوایی برای کاربران اعمال نکرده و محیط را کاملا آزادانه جلوه می دهند. به علاوه با کمک ابزارهای تسهیل کننده ای از جمله رابط کاربری جذاب و پرسرعت، شرایطی را بوجود می آورند که مخاطبین و کاربران ترغیب به تشکیل گروه می شوند. بدین ترتیب فعالیت های کاربران خود را افزایش می دهند و رتبه ی سایت خود را بخاطر دانلود و آپلود بیشتر بالا می برند!! اینگونه است که مدیران این سایتها فقط به سودهای کلان می اندیشند، بدون آنکه متوجه اشاعه فحشا و به فساد افتادن مردم خصوصا جوانان شوند.

 متاسفانه دولت و دستگاه های مربوطه از جمله وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، پلیس فتا و....هر کدام بنا به دلایلی شرایطی را فراهم آوردند که محتوای مجرمانه ی این سایت ها، ضمن اشتراک گذاری و به چشم آمدن، تاثیرگذاری بسیاری هم داشته باشند؛ که اگر این کار دانسته و عالمانه باشد، خیانت بزرگی کرده اند. در این سایتها عکس ها و تصاویر مستهجن و تصاویر مربوط به گروهک های تروریستی به اشتراک گذاشته می شود که فرهنگ و اعتقادات جوانان را هدف قرار داده است و متاسفانه با وجود گزارش دادن در مورد این تصاویر ضد اعتقادی، برخوردی از سوی مدیران این سایت ها صورت نمی گیرد. اینجاست که افرادی که  به دلیل سود و منفعت خود، راضی به اشاعه فحشا می شوند، مصداق روایت امام رضا(ع) قرار می گیرند که می فرمایند: «المذیع بالسیئة مخذول و المستتر بالسیئة مغفور له»، «آن کس که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه را پنهان مى‏دارد مشمول آمرزش الهى است».

 متاسفانه برخی از این سایت ها با برقراری ارتباط و یا فعالیت زیر نظر برخی وزارت خانه ها، محیطی امن برای خود بوجود آورده اند و در سایه ی سوءاستفاده از نام نهادهایی خاص، به انجام فعالیت های خلاف عفت عمومی و بعضا ضد امنیت ملی مشغولند. یکی دیگر از فعالیت های نادرست اینگونه سایت های اشتراک گذاری فیلم و عکس این است که از تصاویر و فیلم های شخصی افراد سوءاستفاده می کنند ولی متاسفانه به علت آنکه پشت شان به وزارت خانه هایی(!!) گرم است، هیچ برخوردی با آنها صورت نمی گیرد! از جمله این سایتها می توان به سایت آپارات، لنزور، ویسگون، تی وی پلاس، فیلم و عکس و.... اشاره کرد. گوشه ای دیگر از اشاعه ی فحشای این سایت ها رواج ویدئوهایی از خوانندگان هتاک و ضد انقلاب و یا کلیپ های زنان بی حجاب است. همانطور که در آیه 19 سوره نور می فرماید: "آنان که به اشاعه فحشا می پردازند عذاب دردناکى در دنیا دارند و اما عذاب دردناک آخرت دورى از رحمت خدا و خشم و غضب الهى و آتش دوزخ مى ‏باشد." و می فرماید: "خداوند از عواقب شوم و آثار مرگبار اشاعه فحشاء در دنیا و آخرت به خوبى آگاه است، ولى شما از ابعاد مختلف این مساله آگاه نیستید". با توجه به این همه مذمت و هشدار در مورد اشاعه فحشا در آیات و روایات، دستگاه های مربوطه از جمله وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات، پلیس فتا، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای و.... هر کدام می بایست در مقابل اشاعه این همه جرم و بی قانونی و فساد از طریق این سایت ها، عکس العمل نشان داده و به موقع از این فعالیت های خلاف عفت جلوگیری کنند و اجازه ندهند که مدیران این سایت ها، فرهنگ و اعتقادات جوانان این مرز و بوم را فدای سودهای کلان مادی خود نمایند.

گویا باز بعد از سالیان، بصیرت عمارگونه سید شهیدان اهل قلم، سید مرتضی آوینی، مرهم زخم های بی بصیرتی عده ای مسئولین فرهنگی کشورمان است؛ در هنگامه ای که این سید بزرگوار، فرصت انتخاب عبارات مناسب برای بیان اندیشه‌هایش نمی‌یافت و قامت بلند افکارش، از کوتاهی الفاظ بیرون می‌زد، یکی از دغدغه هایش این بود که چرا بسیاری از مسئولین فرهنگی، تقصیر و کوتاهی خود را پشت تهاجم تکنولوژی پنهان می‌کنند و گناه تنبلی خودشان را با تولید محصولات فرهنگی مناسب جبران نمی‌نمایند.




  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۳/۱۸
  • ۷۳۳ نمایش
  • سرباز گمنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی