جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

جوانان و گام دوم انقلاب

جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۸ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«اَلَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَ لا تَحزَنوا وَ أَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدون؛۱ 
خطاب آیه شریفه به یک گروه و جماعت است "الذین قالوا". اگر امتی در راه خداوند و دین، استقامت ورزید، قدرت او بُروز می کند؛ قدرتش در جهان خود را نشان می دهد زیرا در سایه استقامت و به پاداش مقاومت، ملائکه الهی که مظهر قدرت و قوای این عالم هستند بر آنها نازل خواهد شد "اَلَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ".

 

پر واضح است که وقتی ایمان از مرحله فردی گذز کرده و به دامن اجتماع کشیده می شود دشمنان دین و شیاطین دیگر تاب نیاورده و از هر سو با شمشیر آخته حمله ور خواهند شد. در این موقعیت حساس و سرنوشت ساز است که خداوند با نزول ملائکه به قوم مؤمن و مقاوم می فرماید "أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا" یعنی امید داشته باش و نترس. نه ناامید باش و نه خوف کن. بلکه ای امتِ استقامت کرده! محیای یک گام جدید و رو به جلو باشید" وَ أَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ" بله، دوران و زمان بشارت نیز فرا می رسد.

محیای گام دوم شویم، همراه با جوانان
جوانان، اصلی ترین مخاطب امام خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب هستند. چرا که تمرکز اصلی دشمنان بر روی جوانان است. دشمنان معتقدند اگر بتوانند جوانان را سرگرم بازی های دنیا کنند و در نهایت یأس و ناامیدی را به آنها القاء کنند، چرخ حرکت انقلاب اسلامی متوقف می‌شود. زیرا نقطه‌ی انحطاط انقلاب زمانی ا‌ست‌ که مردم و به‌خصوص جوانان امید خود را از دست بدهند و انقلاب پایگاه مردمی خود را از دست بدهد.از این رو معظم له با احترام خاصی جوانان را مخاطب قرار داده و میگویند:
"مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است. جمعیّت جوان زیر ۴۰ سال که بخش مهمّی از آن نتیجه‌ی موج جمعیّتی ایجاد شده در دهه‌ی ۶۰ است، فرصت ارزشمندی برای کشور است. ۳۶ میلیون نفر در سنین میانه‌ی ۱۵ و ۴۰ سالگی، نزدیک به ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالی، رتبه‌ی دوّم جهان در دانش‌آموختگان علوم و مهندسی، انبوه جوانانی که با روحیه‌ی انقلابی رشد کرده و آماده‌ی تلاش جهادی برای کشورند، و جمع چشمگیر جوانان محقّق و اندیشمندی که به آفرینش‌های علمی و فرهنگی و صنعتی و غیره اشتغال دارند؛ اینها ثروت عظیمی برای کشور است که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن مقایسه نمی‌تواند شد."۲
جوانان قبل از انقلاب به شدت مورد بی مهری قرار میگرفتند چرا که دغدغه اصلی رژیم پهلوی، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور بود و با ارزش ها و باورهای دینی مقابله می‎شد و جوانان را با تشویق به فساد و شرکت در مراکز فحشاء، نسبت به فرهنگ و سرنوشت کشور بی‎تفاوت نموده و فکر و خلاقیت را از جوانان گرفته بودند. در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمان های بلند امام خمینی (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد. آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید. خود واقعی و هویت اسلامی آنها را به آنان بازگرداند، و این بزرگترین هدیه‎ای بود که رهبر عزیز انقلاب به ملت ایران داد و توانست ایمان از دست رفتة مردم را به آنها بازگرداند و آنها را به خودشان مؤمن کند. 
حفظ قیام یا همان استقامت، منشأ قدرت است؛
نسلی که بعد از انقلاب متولد شده است باوری عمیق به انقلاب دارد. جوان تربیت شده ی انقلاب با اندیشه ی اسلامی و ایمان عمیق شده از جوان قبل از انقلاب بسیار رشد یافته تر است. شهید حججی ها، رحیم پورها، احمدی روشن ها و... تربیت شدگان بعد از انقلاب هستند؛ جوانانی مومن و انقلابی، دانا و کاردان، مسئولیت‌پذیر و آماده جهاد و شهادت. انقلاب و تربیت انقلابی بعد از چهل سال، بناست محصول کارش را به تماشا بنشیند و تماشای محصول یعنی سپردن مسئولیت و کار، به دست این نسل؛ نسلی که با انقلاب تربیت شده است.
 این نسل با ویژگی های خاص خود و گردنی برافراشته در مقابل دولت‌های متکبر و مستکبر جهان، علیرغم تمام توطئه های دشمن، با روحیه‌ی انقلابی و پای کار در عرصه های علمی، فرهنگی، صنعتی و امیدواری به آینده بسیار مستعد کار و فعالیت است. "آن‌روز اینترنت نبود، ماهواره نبود، این همه تبلیغات گوناگون نبود، این جوان در معرض این همه آسیب نبود، جوان امروز در معرض این همه آسیب‌ها است؛ اینترنت جلوی او است، این همه تلاش دارد می‌شود برای اینکه این جوان را منحرف کنند، [اما] این جوان متدین باقی می‌مانَد؛ نمازخوان است، به نماز اهمیت می‌دهد، نمازِ شب می‌خواند، نافله می‌خواند، در مراسم مهم دینی شرکت می‌کند، پای انقلاب می‌ایستد، شعارهای از دل برآمده می‌دهد»۳ جوانان امروز کشور نه تنها در مقایسه با جوانان سایر کشورها دارای فضل و برتری هستند، بلکه در مقایسه با جوانان ابتدای انقلاب نیز شأن و جایگاه بالاتری دارند. اما "ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم و از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم،  بپاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید."۴ لذا جوان امروز ما سلاحی به مراتب قویتر از گذشته نیاز دارد. "جوانِ امروز احتیاج دارد به دین، به تقوا، به علم، به نشاطِ کار، به امانت، به عفّت، به [انجام‌] خدمات اجتماعى و به ورزش؛ اینها خصوصیّاتى است که جوانِ امروز به آن احتیاج دارد."۴ اما سلاح تقوا  موثرترین و قویترین سلاح است. تقوا، یعنى مراقب خود بودن. تقوا، یعنى در مسیر دین حرکت کردن. تقوا، یعنی یک انسان بداند که چه کار دارد مى‏کند، با اراده و محکم راه خود را انتخاب کند؛ اگر "یک جوان راه اسلامى زندگى کردن را پیدا کند، ببیند چه کار دارد مى‏کند؛ این اقدام، این حرف، این رفاقت، این درس، این فعل و درک، آیا درست است یا درست نیست. همین که او فکر مى‏کند درست است یا درست نیست، این همان تقوا است."۵ تقوا سرمایه ای عظیم و سدی محکم در برابر دشمن است. لذا نوک پیکان حملات دشمن چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، بر روی تقوای جوانان ماست. 
دشمن در تمامی این سال ها امیدوار بوده با تغییر باورها و رفتار های نسل جوان و مقاوم ایران اسلامی، شکست های خود را جبران کند و از طریق نفوذ نرم فرهنگی کاری کند که جوان ایرانی، کشورش و دنیا را آن‌گونه ببیند و بخواهد که رئیس کاخ سفید می‌خواهد. در حقیقت مشکل اصلی آنان موشک بالستیک و انرژی هسته ای نیست که محل اصلی نزاع، تسخیر فکر و مغز و قلب جوانان ایرانی است 
اینکه رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب نزدیک به ۴۰ بار از جوان ایرانی نام میبرد و در ۲۰ مورد از اعتماد و امیدشان به جوانان سخن میگوید به دلیل آنست که «جوان ایرانی»، همان خاکریزی است که باید با استحکام، دانایی و توانایی، آرزوی ائتلاف ضد بشری دشمنان اسلام را نقش بر آب کند. رهبری عزیز به‌سان پدری دلسوز و حکیمی که بالنده شدن جوانانش او را به وجد می‌آورد و در عین‌حال حقد و کینه و دندان به هم ساییدن حسودان از این بالندگی را نیز بعینه می‌بیند، از فرزندانش انتظار دارد که از مکر حسودان غفلت نکنند و صحنه را درست و کامل ببینند و اجازه ندهند گرگ‌ها و روباه‌های حسود به بهانه‌ی راه‌حل، آینده‌ی آن‌ها و کشور را تباه کنند و راه را چاه، و چاه را راه نشانشان دهند.
به عبارت دیگر، در گام دوم انقلاب این جوانان هستند که وظایف سنگینی بر دوش خواهند داشت. نقش امروز جوانان تنها تحصیل و کسب علم و دانش نیست. در آینده وظیفه اداره کشور در پست‌های مختلف برعهده جوانان خواهد بود. لذا برای رسیدن به این هدف: 

          * اولا نقش خانواده (مادر و پدر) در تربیت جوان بسیار مهم است. ضعف مبانی اخلاقی و ایمانی پدرها و مادرها از یک سو، و شهوت‌رانی‌های بی‌حساب و غیرمشروع و گرفتاری‌های دنیای ماشینی از سوی دیگر، بر رفتار آیندة کودک و تربیت انقلابی او تأثیر ‌مستقیم دارد. دشمن نیز، که به خوبی به این معنا واقف است تمام سعی و تلاش خود را می کند تا رکن اصلی خانواده یعنی مادران را با بی حیایی و سرگرم کردن با لذتهای مادی از وظیفه اصلی خود غافل کند تا تربیت کودک در اختیار مهد کودک ها قرار بگیرد. مهدها هم که درگیر اجرای سند ۲۰۳۰ هستند!!!
          * نکته دوم اینکه، برای حضور جوانان در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید زمینه سازی شود. آبادانی و عمران هر سرزمین و مجد و عظمت هر ملتی در گرو تربیت جوانان فاضل و پاک اندیش است به این جهت اسلام برنامه های جامعی برای جوانان از نظر تربیتی، مادی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی دارد. اما باید این آموزش ها در طی سال های تحصیل آغاز شود و ادامه پیدا کند تا جوانان به بلوغ فکری و عملی برسند و بتوانند نقش اصلی خود را در رشد و پیشرفت جامعه ایفا کنند. 

و شما جوان عزیز: "به قدر میسور در رفع حجب و شکستن اقفال، برای رسیدن به آب زلال و سرچشمه نور کوشش کن. تا جوانی در دست توست، کوشش کن در عمل و در تهذیب قلب و در شکستن اقفال و رفع حجب؛ که هزاران جوان که به افق ملکوت نزدیک ترند موفق به می شوند و یک پیر موفق نمی شود. قید و بندها و اقفال شیطانی، اگر در جوانی غفلت از آنها رد شود هر روز که از عمر بگذرد، ریشه دارتر و قوی تر شوند.
از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناک تر از آن، آن است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری دهد و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق می اندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده و اراده و قیام به تهذیب، ضعیف بلکه مرده است. "۶

اتابکی

 

فصلت آیه۳۰
بیانیه گام دوم انقلاب
(بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۵/۱۲/۹۲) 
بیانات در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور در مصلّاى امام خمینی(ره) ۲۹ /آبان/ ۱۳۹۲
بیانات در دیدار جمعی از جوانان ۱۳۷۷/۰۲/۰۷
ره عشق ، ص ۲۸، نامه عرفانی حضرت امام خمینی به فاطمه طباطبائی ۵  /۳ / ۶۳ صحیفه نور، ج ۲۲، ص ۳۴۴

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی