جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

«شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است و همین حالا هم مشغول فعالیت و ارائه خدمات به مردم و کسب و کارهای ایرانی است!!!»۱

بر اساس تعریفی که در تبصره ۲ ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه، درباره شبکه ملی اطلاعات آمده است که شورای عالی فضای مجازی نیز آن را تصویب کرده، «شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (IP)، به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است. به صورتی که درخواست‌ های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند، به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت، خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.»۲



و اما ساده تر اینکه، شبکه ملی اطلاعات یعنی شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت کاملاً مستقلِ داخلی. شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم و با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک و قابلیت عرضه انواع خدمات امن و برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربرا و قابلیت شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی. شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه‌ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها.

ناظمی معاون وزیر ارتباطات، اخیرأ ادعاهایی کرده که جز عوام فریبی معنای دیگری ندارد!

               ۱-  ناظمی مدعی شده: «شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است و همین حالا هم مشغول فعالیت و ارائه خدمات به مردم و کسب و کارهای ایرانی است.»۱ این ادعا بسیار غلط است. چرا که کلیه‌ی کسب‌ و کارهای فضای مجازی بر بستر دو شبکه‌ی اجتماعی خارجی (تلگرام و اینستاگرام) محدود شده است؟!! آیا از نظر وزیر جوان توسعه‌ی کسب ‌و کارها در فضای مجازی و ایجاد اشتغال به‌ روی شبکه اینترنت و در پیام‌رسان‌های خارجی، که نه‌ تنها حاضر به پذیرش قوانین ملی ما نیستند بلکه قوانین خودشان را نیز نقض می‌کنند، نشان دهنده داشتن شبکه ملی اطلاعات است؟!!

               ۲- شبکه ملی اطلاعات قرار است مشکل را کم کند اما امروز نه تنها هیچ مشکلی حل نشده که مشکلات فضای مجازی هر روز بیشتر می شود و در ضمن هیچ خبری از پروژه های اقماری شبکه ملی اطلاعات نیست! (موتور جستجوی ایرانی، مرورگر ایرانی و شبکه های اجتماعی قوی و پرسرعت ایرانی و...) در حالیکه تمام شرکت ها و نرم افزارهای داخلی از عدم تخصیص پهنای باندِ مناسب گله دارند، در عوض پهنای باند قابل ملاحظه ای به طور اختصاصی به تلگرام و اینستاگرام صهیونیستی تخصیص داده شده است.

ایشان با مثال نیروی انتظامی ناخواسته جواب خود را داده است: "اکنون امنیت خیابان‌های کشور دست نیروی انتظامی است. آیا در نظر کسی به ‌معنای آن است که آیا هیچ جرم و جنایتی در آن اتفاق نمی‌افتد؟ پس بیایید به‌خاطر قتل‌های خیابانی که اتفاق می‌افتد تمام خیابان‌های کشور را تعطیل کنید."۱ جناب معاون! اگر نیروی انتظامی نباشد آیا همین امنیت را خواهیم داشت؟!! جناب ناظمی! اگر خیابان ها را رها کنیم بهتر است یا اینکه نیروی انتظامی بیشتر، قوی تر، بروزتر، دارای امکانات مادی و کمی و کیفی بیشتر داشته باشیم؟ آیا با نظارت حداکثری، نمی توان باعث بسیار کمتر شدن و یا صفر شدن جرائم شد؟!! امنیت در عین نسبی بودن قابلیت ثبات داشتن هم دارد. اما وظیفه آن با کیست و چطور تامین میشود؟

در فضای مجازی تأمین امنیت با شبکه ملی اطلاعات است...

 حضرت آقا سال ها قبل از اظهارات ناظمی و ادعاهای وزارت ارتباطات، جواب این جماعت را داده اند: «ما نمیگوییم این راه را ببندید؛ نه، اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به‌عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید منتها استفاده‌ی درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده‌ی درست میکنند؛ بعضی از کشورها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمیکنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها میکنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟ مسئولند، یکی از مسئولین هم همینها هستند؛ دستگاه وزارت ارتباطات است.»۳

                ۳- اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده بود الان، فضا نه رها شده بود که این همه جرائم مختلف رخ دهد (حداقل روی پوست شهر انجام نمیشد) نه غیرمنضبط بود. اما از آنجایی که بحث غیرقابل کنترل بودن است، یعنی شبکه ملی اطلاعاتی وجود ندارد. چون باید فرمان مدیریت این شبکه دست جمهوری اسلامی ایران باشد و نظام روی آن کنترل داشته باشد نه از بدو ورود که قبل از ورود. اگر امروز تلگرام و اینستاگرام به راحتی در فضای مجازی ایران جولان میدهند! یعنی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد. چون در آن صورت مثلا اگر اینستاگرام بخواهد در کشور ما فعالیت کند طبق قانون باید در داخل کشور ما دفتر و سرور داشته باشد و تمام و کمال، در خدمت مدیریت کشور ما فعالیت کند. این یکی از ده ها دلیل در رد وجود چیزی به اسم شبکه ملی اطلاعات است.

از ایشان سوال شده: «به‌ نظرتان این شبکه داخلی و جدای از اینترنت جهانی باعث امنیت بیشتر ما می‌شود؟ ایشان در جواب میگویند: "حتما نمی‌شود."»۱

               ۴- جناب معاون وزیر ارتباطات! قطعا کره جنوبی کار بسیار بیهوده و عبثی انجام داده است که پرسرعت ترین اینترنت جهان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد؟! و لابد اینکه می گویند داشتن اینترنت ملی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت اینترنت در این کشور شده است نیز، کاملا دروغ است!! بزرگوار! کره جنوبی از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست در دنیا را دارد و ۸۰ درصد پهنای باند این کشور داخلی است و بی‌نیاز از ارتباطات خارجی با امنیت کامل. اینکه ادعا می کنید ما اکنون هم شبکه ملی اطلاعات داریم پس پاسخ دهید، چند درصد پهنای باند ایران داخلی است؟ شبکه ملی اطلاعات باید وابستگی به منابع خارجی اینترنت را از بین ببرد و استقلال در این زمینه برای کشور هدیه آورد؛ آیا ما در این زمینه استقلال داریم؟

               ۵- صحبت های معاون وزارت ارتباطات مخلوطی از یک سری صحبت های درست و غلط است و استفاده از کلمه "مکمل" به جای "مستقل" و تاکید بر آن، و اینکه میگوید شبکه ی جدا، باعث امنیت ما نمیشود!!! موید اینست که شبکه ملی اطلاعاتی رخ نداده است.

از آنجایی که احتمالا انواع تحریم های ناعادلانه دیگری علیه کشورمان وجود دارد و از سوی دیگر نیز، به دلیل رخدادهای فیزیکی مانند قطع کابل‌ها و… ممکن است دسترسی ایران به اینترنت جهانی دچار اختلال شود؛ باید تجهیزات و زیرساخت‌های لازم برای مدیریت یک شبکه‌ سراسری اطلاعاتی و ارتباطی ملی در کشور فراهم شود. چرا که کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت، از مهمترین دلیل پیاده ‌سازی شبکه ملی اطلاعات است.

ایشان ادعا کرده اند: "اینکه جرائم افزایش پیدا کرده است بخاطر این است که مردم به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند و این طبیعت این فضاست...!!!"۱ محترمانه به ایشان عرض میکنیم:

               ۶- اگر طبیعت کسی یا چیزی بالابردن جرائم باشد _آنهم در حد هرسال ۲۰ درصد_ باید این، شخص را روزی هزار بار اعدام کنند و اگر شخص نباشد باید کلهم آن را بست...!!! اما ما میگوییم ما راهکار عاقلانه تری داریم و ابداً اعتقاد نداریم که طبیعت آن این است که جرم تولید کند. آن اینترنت بین المللِ وارداتی درجه چندم بدون نظارت و کنترل و رها شده است که جرم زاست و اتفاقاً هدفش دقیقأ برهم زدن امنیت و نابودی کشور ماست و در داخل هم عده ای نفوذی راه ورود و تثبیت آن را تسهیل کرده و میکنند!!! متأسفانه این دوستان معتقدند فضای مجازی باید رها باشد تا هرکس هرطور که میخواهد از اینترنت استفاده کند یکی جرم انگاری کند و دیگری مطالب دینی و علمی بگذارد! نمونه اش هم حمایت بی چون و چرا از تلگرام و اینستاگرام صهیونیستی و... است. البته این اعتراف ناظمی نشان میدهد که ایشان و همفکرانشان (وزارت ارتباطات)، مصداق اصلی رهاسازی، عدم کنترل و غیرمنضبط بودن این فضا هستند.

ناظمی در میان گفته های خود تأکید می کند:

               ۷- «شبکه ملی اطلاعاتِ مورد نظر وزارت ارتباطات»!!!۱ اولا وزارت ارتباطات در جایگاهی نیست که بخواهد تعریف ارائه کند؟! وزارت ارتباطات فقط وظیفه بسترسازی و زیرساخت را دارد و بهتر است بگوییم، فقط یک مجریست و مسئولیت ایجاد آن را به عهده دارد. ثانیاً اگر بخواهیم بدانیم شما چه تعریفی از آن دارید می بینیم که میگویید: «مکمل اینترنت و ایمنی داده‌های شهروندان، بهبود کیفیتی که دریافت می‌کنند و همچنین استقلال نسبی کشور را افزایش میدهد...»۱ با توجه به همین تعریف شما باید گفت شبکه ملی اطلاعات اجرایی نشده است چرا که  نه داده های شهروندان ما ایمن است و نه اینترنت دارای کیفیت و سرعت بالاست و اینکه چرا همچنان کشورهای دیگر می توانند برای ما تعیین تکلیف کنند و ما نمی توانیم با آنها برخورد کنیم؟!! ضمن اینکه قرار دادن واژه "مکمل" در برابر تعریف شورای عالی فضای مجازی به معنای کاملاً "مستقل" هم، خط فکری وزارت ارتباطات را نشان میدهد.

               ۸-  اگر بر فرض محال صحبت های ناظمی درست باشد، چرا کشورهای به ظاهر قدرتمند که ناظمی و همفکرانش آنها را کدخدای جهان می دانند همچنان بدنبال استقلال کامل شبکه ملی اینترنت بوده و هستند. و اساساً اگر بد است چرا کشورهایی مانند آلمان، روسیه، برزیل، چین و... اقدامات مهمی در این راستا انجام داده اند و اصلا چرا خود آمریکا اینکار را کرده است؟!!

وقتی همه‌ی شواهد و قرائن از عدم وجود شبکه ملی اطلاعات سخن می‌گویند، چه توجیهی برای افزایش بی‌رویه‌ی ظرفیت اینترنت کشور وجود دارد؟!! از آنجایی‌که نظام سلطه (صهیونیسم جهانی)، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و بسیاری از خدمات دیگر فضای مجازی را بر عهده دارد، به ‌راحتی می‌تواند هر محتوایی را در سطح وسیعی منتشر کند (انواع فسق و فجور) و مانع ترویج و گسترش محتواهای خاص شود (مانند نامه اول و دوم مقام معظم رهبری به جوانان غربی که مدیران شبکه‌های اجتماعی اجازه انتشار آن را ندادند). در صورتی که اگر شبکه ملی اطلاعات راه افتاده بود، سرویس‌های ایرانی با قیمتی معادل یک‌دهم قیمت سرویس‌های خارجی و با ده برابر سرعت نسبت به آنان فعالیت میکردند و مردم به‌ جای سرویس خارجی، از سرویس بومی استفاده کرده تا نظام سلطه نتواند اطلاعات و ارتباطات کاربران را سرقت کرده و ضمن مهندسی کردن آنها، افکار عمومی را جهت دهند.

در آخر نیز باید گفت، ناظمی با بیان این مطالب اصرار دارد متخصصین انقلابی دغدغه مند و حتی حضرت آقا را با این خزعبلات عوام فریبانه مخالف سرعت، کیفیت مطلوب و دنیاگریز و غارنشین و... معرفی کند!! در صورتی که ما با نظام تولید محتوای مفید در همه عرصه ها و ایجاد بستری که باید توسط وزارت ارتباطات ایجاد شود _که نمیشود_ و مسئله کنترل و رصد و مهار و در جای خود برخورد، می توانیم تا ضمن استقلال مطلق ثبات امنیت را شاهد باشیم... ان شاءالله

اتابکی

 

  1. https://www.ict.gov.ir/fa/news/79066/
    @ICTministry
  2. http://yon.ir/7LXcM
  3. ۱۳/۲/۹۵

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۳/۱۳
  • ۳۷۸ نمایش
  • سرباز گمنام

جبهه اقدام انقلاب اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی