جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

رها چون فضای سایبری

يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ب.ظ

 در ماه آوریل ۲۰۱۱ ارتش چین اعلام نمود که بر اساس برنامه‌های پیش رو تا سال ۲۰۲۰ نیروهای بسیار مجرب و کارآمد را آموزش داده و بکار خواهد گرفت تا تسلیحات مدرن، جنگ‌های سایبری و نیز وظایف امنیتی نامتعارف را مدیریت نمایند. ارتش چین به منظور نیل بدین هدف سه برنامه عمده را آغاز نموده است که شامل بهینه‌سازی و تنظیم دوباره ساختار استعدادیابی، آموزش‌های پیشرفته در نوآوری‌های تکنولوژیکی و تدارک پرسنل برای مأموریت‌های رزمی ویژه هستند. البته چین تنها کشوری نیست که سرمایه‌گذاری‌ ویژه‌ای در حوزه توانمندی‌های دفاع سایبری انجام می‌دهد.



ژنرال لو یوآن (Luo Yuan)، از فرماندهان ارشد علوم نظامی، در مصاحبه با گلوبال تایمز (Global Times) و با اشاره به مطلب فوق افزود: "با توجه به ورود سایر نیروهای نظامی به حوزه سایبری، غیر منطقی خواهد بود اگر چین چنین کاری نکند. برخی از قرارگاه‌ها یا مؤسسات سایبری این کشورها دارای توانمندی‌های دفاع و تهاجم سایبری هستند. برنامه منطقه نظامی گوانگژو بر آموزش تمرکز دارد و بنابراین نباید از نظر جامعه بین‌المللی حساسیت ‌برانگیز باشد".

از طرفی رقیب چین در حوزه سایبری، آمریکا، در سال ۲۰۰۹ قرارگاه فرماندهی سایبری را به عنوان بخشی از قرارگاه فرماندهی استراتژیک تشکیل داد. "قرارگاه فرماندهای سایبری آمریکا" (USCYBERCOM) یکی از قرارگاه‌های فرعی نیروهای نظامی آمریکا است که زیر نظر "قرارگاه فرماندهی استراتژیک آمریکا" (USSCOM) فعالیت می‌کند. 

در ۲۳ ژوئن ۲۰۰۹، رابرت گیتس (Robert Gates)، وزیر دفاع وقت آمریکا، به فرمانده قرارگاه استراتژیک، دستور تأسیس قرارگاه سایبری را داد. این قرارگاه در مجموعه "فورت‌مید" (Fort Meade) مریلند واقع شده و فرماندهی آن بر عهده ژنرال کیث بی. الکساندر (Keith B. Alexander) است. 

قابل ذکر است که این قرارگاه در ساختمان "آژانس امنیت ملی آمریکا" (NSA) قرار داشته و فرمانده آن به طور همزمان ریاست آژانس امنیت ملی را نیز برعهده دارد. ژنرال الکساندر از سال ۲۰۰۵ ریاست آژانس و از سال ۲۰۱۰ نیز به عنوان فرمانده قرارگاه سایبری منصوب گشت. 

امروزه نیز نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که تعدیل نیرو در این سازمان، در اثر جابه جایی بخشی از فعالیت های نیروی هوایی این کشور به بخش فرماندهی نبرد های سایبری صورت گرفته است و مجبور شده اند تا ۷۲ شغل را از بین ببرند تا فرماندهی فضایی بر نیازها و قابلیت های مورد نیاز برای حفاظت حداکثری از امنیت ملی در فضای سایبری تقویت شود.

روس ها نیز برای مقابله با حملات و نفوذ های سایبری از جانب غرب بویژه آمریکا، مبادرت به ایجاد و راه اندازی یک شبکه اینترنتی دارای ضریب امنیتی بالا کرده اند. رئیس جمهور روسیه، با تاکید بر اینکه آنچه به عنوان حمله های سایبری شناخته می شود، در عرصه نظامی و سیاسی کاربرد دارد، توان حملات سایبری را از تسلیحات متعارف بالاتر دانسته است.

اکنون با اعلام تشکیل ارتش سایبری می توان انتظار داشت که مسکو نیروها و بودجه قابل توجهی را صرف عملیات آن نه فقط با هدف جلوگیری از اقدامات سایبری کند، بلکه در عرصه حملات سایبری نیز پیش از پیش فعال باشد.

نیروهای نظامی مستقر در فرماندهی های سایبری سه قدرت جهانی را بررسی کردیم و اشاره شد که هر سه کشور فضای سایبر را به ارتش سایبری خود که نیروهای نظامی کشورهایشان هستند هدایت می کنند حال آنکه در ایران فضای سایبر متولی خاصی ندارد و تنها در بخش جرائم است که پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فعال است. 

بر تمامی کشور ها مبرهن است که حملات نظامی و زمینی در سال های آینده کمتر خواهد شد و اکثر جنگ ها در فضای سایبر انجام خواهد گرفت.

متأسفانه تمامی فضای مجازی در ایران اعم از موتورهای جستجوگر، شبکه های اجتماعی، پیام رسانها، شبکه اینترنتی و غیره وارداتی بوده و هر زمان امکان حمله هکری و یا سایبری وجود دارد. این فضا هیچ گونه سپری در مقابل حملات ندارد زیرا که تشکیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به دلایل نامعلومی سال هاست که به تعویق افتاده. اگر این فضا و یا حداقل حفاظت از این فضا بر عهده نیروهای نظامی کشور قرار می گرفت، می توانست در برابر حملات احتمالی سایبری، کشور را مصون بدارد اما متاسفانه کوچکترین فکر و آینده نگری در این زمینه انجام نمی گیرد.

شاید زمانی مسئولان تصمیم به تعامل و همکاری با یکدیگر بگیرند که اتفاقی ناگوار رخ داده باشد که دیگر کار از کار گذشته است.

پورموسوی

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۶/۱۸
  • ۵۴۵ نمایش
  • سرباز گمنام

جبهه اقدام انقلاب اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی