جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

پرسش و پاسخ، امامت

شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۰ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 


پرسش و پاسخ[۱]

سؤال۱: ضرورت وجود امام معصوم علیهم السلام بعد از رسول خدا صلی الله و علیه و آله چیست؟

پاسخ: امامت استمرار رسالت است و بدون امام هدایتی که به وسیله رسول خدا صلی الله و علیه و آله به سوی مردم آمده است به سر منزل مقصود نمی‌رسد. با وجود امام علیه السلام است که هدایت کامل می‌شود و از مسیر منحرف نمی‌شود. با امام است که معانی پیام خدا فهمیده می‌شوند و مردم از گمراهی نجات می‌یابند.

سؤال۲: چرا باید امام از سوی خدا تجهیز و یاری شود؟

پاسخ: وظیفه امام هدایت مردم به سوی خدا و تعلیم کتاب خدا در ادامه کار رسول خداست، پس باید علمی الهی و قدرتی الهی داشته باشد بنابر این خداوند امامان را با علم و قدرتی از جانب خود تجهیز کرده است.

سؤال۳: آیا مقام امامت اکتسابی است یا موهبتی الهی است؟

پاسخ: مقام امامت موهبتی الهی است و خدا برای آنکه امام وظایف الهی خود را به انجام برساند، عصمت و علم امام را تضمین کرده است و برای او از قدرت الهی خود امکان بروز معجزات را فراهم کرده است و از این رو باید گفت امام دارای ولایت از جانب خداست.

سؤال۴: سند امامت ائمه شیعه علیهم السلام چیست؟

پاسخ: سند امامت هر امامی نص امام قبلی است تا می‌رسد به امیرالمؤمنین‌ علیه السلام که در روز غدیر خم به صراحت از جانب خدا صلی الله و علیه و آله و توسط پیامبر به امامت منصوب شدند. گذشته از این در ضمن روایاتی که در ذیل آیه ۵۹ سوره نساء برای معرفی اولی‌الامر آمده است معرفی تک تک امامان توسط رسول خدا صلی الله و علیه و آله انجام شده است. همچنین در ذیل آیات متعدد دیگری از قرآن مانند آیه تبلیغ و آیه ولایت و ... به معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام و اولاد معصوم ایشان پرداخته شده است.

سؤال۵: کامل شدن دین اسلام در چیست؟

پاسخ: طبق آیه «الیوم اکملت لکم دینکم (مائده:۳)» زمانی دین اسلام از نظر خداوند کامل شد که تکلیف جانشینی رسول خدا صلوات الله علیه و آله مشخص شد و در روز غدیرخم امیرالمؤمنین علیه السلام به طور رسمی در مقابل جمع کثیری از مسلمین به عنوان خلیفه رسول خدا صلی الله و علیه و آله معیّن شدند.

سؤال۶: انتظار برای ظهور امام زمان علیه السلام چه اهمیتی دارد که به عنوان افضل اعمال معرفی شده است؟

پاسخ:انتظار ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف به این معنی است که انسان برای یاری مصلح جهان خود را آماده کند و این آماده‌سازی هم باید در بُعد درونی و تهذیب نفس و پاکی باطن باشد و هم در زمینه اعتقادی و کسب عقاید صحیح باشد بنابراین بالاترین اعمال است.

سؤال۷: شیعه حقیقی کیست؟

پاسخ: شیعه واقعی کسی است که ضمن کسب معارف و عقاید صحیح از طریق اهل بیت علیهم السلام در عمل نیز از دستورات آن حجج الهی پیروی کند.

سؤال۸: آفت بحث امامت چیست؟

پاسخ: بزرگترین آفت این است که به هدایت امام پشت کنیم و به دستورات امام معصوم علیه السلام در همه زمینه‌ها عمل نکنیم و به تهذیب خود نپردازیم، چراکه دانستن مقام امام کفایت نمی‌کند و ایمان وارد قلب نمی‌شود.

والسّلام علیکم و رحمة الله

 


[۱] - مربّیان محترم لازم است توجّه داشته باشند که این سؤال و جواب‌ها را خود در کلاس درس بررسی کرده و مراقبت کنند تا پاسخ صحیح برای دانش‌آموزان به روشنی توضیح داده شود تا از ایجاد سوء برداشت جلوگیری به عمل آید.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۴/۰۸
  • ۳۳۲ نمایش
  • سرباز گمنام

جبهه اقدام انقلاب اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی