جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

فیلتر شکن یا فک پلمپ

جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۱۰ ق.ظ

 استفاده از فیلتر شکن و موجی که عده ای از سر آگاهی در جامعه راه انداختند تا بتوانند با سواری بر این موج به اهداف مخفی و آشکار خود جامه ی عمل بپوشانند و با همراهی مردم سرپوشی بر قانون گریزی آشکار خود بنهند؛ طنز تلخی که اگر چند سال دیگر بچه های ما و نسل های بعد در مورد مسئولین کنونی ارتباطات در تاریخ بخوانند همان حالی را خواهند داشت که امروز مردم از خواندن تاریخ و دیدن عکس های تازه به دوران رسیده ی قاجار و پهلوی دارند. هم می خندند از این همه بلاهت و هم غصه می خورند از این همه خیانت و حماقت در مقابل غرب. گویا برخی مسئولین شاگردان ممتاز پهلوی و قاجار هستند که آبرو؟ مقام، عزت، تحصیلات و آرامش را از جمهوری اسلامی و نفس مقدس مستضعفین این خاک دارند اما ذره ای دغدغه ی اعتلا و رشد این نظام را ندارند. شبکه های صهیونیستی که امروزه به راحتی عزت و ناموس این خاک را قی کرده، به همت برخی مسئولین مثل بیماری طاعون فرد به فرد این جامعه را مستقیم یا غیر مستقیم در گیر خود کرده است.



اما به راستی آیا استفاده از فیلترشکن جرم است؟سوالی است که علی الخصوص بعد از فیلتر شدن تلگرام، مطرح می شود و با ایجاد موج هایی مردم را از اصل ماجرا دور کرده اند.
در این خصوص میان حقوق دانان اختلاف نظر هایی است که در این مقاله سعی می کنیم به بیان این دیدگاه ها پرداخته و نظر حق با آشکار کنیم.
برای جرم دانستن استفاده از فیلتر شکن به ادله زیر می توان استدلال کرد: 

          *در ماده اول قانون جرائم رایانه ای مصوب ۱۱/۱۱/۱۳۸۸، آمده است : " هر کس به طور غیرمجاز به داده ها یا سیستم های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جرائم نقدی از پنج میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. "
در این ماده با مطلق ذکر کردن "دسترسی غیر مجاز" و "حفاظت به وسیله ی تدابیر امنیتی" دسترسی به هر شکل و روشی و با هر وسیله ای را شامل می شود. با توجه به اینکه این ماده متوجه حقوق خصوصی و اشخاص حقیقی نیست نمی توان ادعا کرد که زمانی این قانون محقق می شود که اشخاص خودشان از سایت و اطلاعات و داده هایشان حفاظت کنند. پس این ماده عام است و شامل مواردی هم که دولت (یا نهادهای ذی صلاح) این تدابیر امنیتی را اتخاذ کرده باشند می شود.
برخی وکلای دادگستری، این ماده را شامل فیلتر شکن نمی دانند و سه اشکال عمده مطرح می کنند که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
۱. در این ماده تصریحی به نام فیلتر شکن نشده است پس قانون گذار برای استفاده از فیلتر شکن جرم انگاری نکرده است.
پاسخ: در قانون برخی کلمات صراحت ندارند اما این به معنای عدم جرم بودن آن ها و فقدان حکم قانونی برای آنها نیست به طور مثال لفظ «زمین خواری» و یا «زورگیری» که در قانون به عنوان تصرف عدوانی و تهدید اشخاص و اخذ مال تعبیر می شود صراحتا بیان نشده است ولی جرم هستند.
۲. این ماده راجع به هک است و می گوید دسترسی غیر مجاز به داده هایی که افراد از آن حفاظت می کنند جرم است
پاسخ: ماده ۲ همین قانون (جرائم رایانه ای) راجع به هک و شنود رایانه ای است پس معلوم می شود ماده ۱ راجع به هک نیست زیرا لازم می آید که قانون گذار دو ماده یکسان برای یک جرم بیان کرده باشد.
۳. این ماده دسترسی غیر مجاز به هر نوع داده ای را جرم نمی داند بلکه برای داده یک وصف عنوانی ذکر کرده است و آن وصف عنوانی، «به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشد» می باشد و روشن است که فیلتر کردن داده ها به قصد حفاظت از آنها نیست تا دسترسی به آنها جرم باشد.
پاسخ: اتفاقاً فیلتر کردن، حفاظت از داده های مجرمانه است تا در دسترس عموم نباشد. اگر محتوایی که امنیت یک کشور را تهدید می کند و یا داده های مستهجنی که سلامت جامعه را لکه دار می کند را مراجع قانونی، پالایش و فیلتر کنند آیا عنوانی بهتر از «حفاظت از آن داده ها» را میتوان بر آنها نهاد؟؟

          *در ماده ۲۱ قانون جرائم رایانه ای برای کسی که مسئولیت پالایش و فیلتر کردن محتوای مجرمانه را بر عهده دارد و کوتاهی کرده است مجازات تعیین کرده است و از طرفی طبق بند ب ماده ۲۵ فروش فیلترشکن و vpn جرم محسوب می شود و از طرفی محتوایی را که پالایش شده است را محتوای مجرمانه بداند ولی کسی را که از فیلتر شکن استفاده کند و به محتوای مجرمانه دسترسی پیدا کند را مجرم نداند؟؟؟ مجرم نبودن این شخص با روح قانون در تضاد است.

          *ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی "تعزیرات  ماده ای ۷۵" ناظر به جرم فک پلمپ است. در این ماده اطلاق عبارت "یا چیزی" می تواند شامل استفاده از فیلتر شکن نیز شود؛ بنابراین با استناد به ماده ۵۴۳ قانون مجازات اسلامی استفاده از فیلترشکن فک پلمپ سایبری محسوب می شود.

قانون گریزی برای رسیدن به کدام اهداف باعث می شود که مسئولین!
چشم بر این عروس هزار داماد ببندند و با حمایت بی چون و چرا از این شبکه ها دست خود را به خون شهدای مجلس، حمله تروریستی اهواز، طلبه ی مظلوم همدانی و... آلوده کنند؟

 

امام زمان (علیه السلام) می فرمایند:

قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَحُمَقاؤُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ

نادانان و کم خردان شیعه و کسانى که پر و بال پشه از دین دارى آنان برتر و محکم تر است، ما را آزار مى دهند.*

امیدوارم ما در زمره کم خردان شیعه نباشیم... ان شاءالله

صدیقه سادات کشاورز

 

*احتجاج، ج۲، ص۲۸۹ ؛ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۶۷، ح۹ .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۳/۱۰
  • ۳۹۳ نمایش
  • سرباز گمنام

جبهه اقدام انقلاب اسلامی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی