جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

وبلاگ مطالبه در یادداشتی بیان داشت:


امام صادق(ع) فرمود: "مردى به حسین(ع) نوشت: مرا با دو حرف پند بده؟ آن حضرت در جواب نوشت: هر که امرى را با نافرمانى خدا بجوید آنچه امید دارد زودتر از دستش برود، و از آن‌چه می‌گریزد زودتر به‌ سرش آید".[1]

باشگاه خبرنگاران جوان در سال 1378 با هدف آموزش مهارت های خبرنگاری به جوانان توسط معاونت خبر سازمان صداوسیما تاسیس شد. در ابتدای فعالیت، این باشگاه به راستی با بها دادن به استعدادهای بالقوه جوانان، به تربیت خبرنگاران جوان پرداخت. معاونت خبر سازمان صداوسیمای جهوری اسلامی، برای پوشش خبری در سطح ملی و فراملی، دوره های آموزشی مقدماتی و پیشرفته را برای جوانان علاقه مند برگزار می نمود و بدین ترتیب، به دنبال پرورش خبرنگارانی متعهد، باهوش و مطلع در سطح اجتماع بود. مجله خبری 19:15، بخش ویژه ای که به باشگاه خبرنگاران اختصاص یافته، در ابتدا مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت زیرا سعی می کرد با ظاهری جدید به بیان خبرهایی بپردازد که مردم بیشتر مایل به شنیدن آنها بودند! یعنی اخباری که در سایر بخش های خبری به آنها پرداخته نمی شد و به عبارتی دارای خطوط قرمز بودند. پس از مدتی و با راه اندازی سایت باشگاه خبرنگاران جوان، بخش های ویژه ای به مجله خبری اضافه گردید؛ بدین صورت که با بیان تیترهای جذاب، مخاطبان را با هدف دستیابی به اطلاعات تکمیلی، به بازدید از سایت سوق می دادند. این ایدۀ نو درست در زمانی که عطش استفاده از فضای مجازی میان مخاطبان جوان سیما در حال همه گیر شدن بود، باعث شد که مجله خبری و به طَبَع آن باشگاه خبرنگاران جوان مورد توجه و استقبال مردم قرار گیرند. البته این بخش خبری از همان ابتدا به خاطر برخی کپی برداری های ظاهری از شبکه های معاند لندنی، مورد انتقاد مخاطبان قرار گرفت که متاسفانه ترتیب اثری به آنها داده نشد. اما با وجود همه انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه، به نظر می رسید مدیران سیما توانسته اند در بخش خبری به موفقیتی نسبی دست پیدا کنند. لیکن در ادامه و خصوصا طی یکی دو سال اخیر، با گسترش هجمه های تبلیغاتی رسانه های غربی بر فضای فرهنگی ایران و همچنین بالا گرفتن تب استفاده از شبکه های اجتماعی در سطح جامعه متاسفانه شاهدیم که بر خلاف تصور، این خبرگزاری به طور کامل از اهداف خود دور شده و به یکی از زردترین رسانه های دیداری تبدیل گشته است.

در روزهایی نه چندان دور شاید تمام همّ و غمّ اساتید و کارشناسان حوزه اجتماعی، اخبار کذب و شایعاتی بود که در شبکه های اجتماعی منتشر می شد؛ یعنی فقط شبکه های به اصطلاح اجتماعی مروج شایعات و اخبار زرد و دسته چندمی بودند، و اگر هیچ کدام از اعضای یک خانواده در شبکه های پیام رسان تلفن همراه حضور نداشتند، طبیعتا از خطرِ افتادن در دام اخبار کذب و شایعات در امان می ماندند. اما متاسفانه باشگاه خبرنگاران جوان بر خلاف وظیفه و مسیر ابتدایی خود و شاید به دلیل ترس از دست دادن مخاطب با تحلیلی غلط و عملکردی اشتباه، و با سوء استفاده از تریبون صدا و سیما، دست به دامن شبکه های اجتماعی شده و به انتشار شایعات شبکه های ضد اجتماعی در تلویزیون پرداخته است. این باشگاه خبری با زیر پا گذاشتن همۀ تعهدات خود مبنی بر صداقت و نشر اخبار با ارزش و واقعی، عملا همۀ مردمی که مخاطب اخبار سیما هستند را آماج دروغ ها و اخبار پوچ شبکه های ضد اجتماعی صهیونیستی قرار داده است.

این رسانۀ وابسته به صداوسیما از سویی با پرداختن به زندگی خصوصی ورزشکاران، طلاق، ازدواج و رسوایی های اخلاقی بازیگران، شبهه وارد کردن به زندگی افراد، دست آویز قرار دادن آبروی شخصیت های مشهور و تهمت زدن به آنها، و از سوی دیگر با دلالی تایید و تکذیب همین اخبار بی ارزش، به معنای واقعی تبدیل به یک مجلۀ تصویری زرد شده است. اکنون جای سوال است که آیا پرداختن به رسوایی های جنسی افراد، جزو آموزش هایی بوده که باشگاه خبرنگاران برای آنها دوره های مقدماتی و پیشرفته برگزار می کرده است؟ مگر نه اینست که یک خبرنگار می بایست با حفظ اخلاق حرفه ای، ابتدا از صحت اخبار اطمینان حاصل کرده و بعد اقدام به انتشار آن نماید؛ پس چرا باشگاه خبرنگاران جوان، بارها اخباری را منتشر کرده که بعدا مجبور به تکذیب آن شده است؟ آیا دامن زدن به اخباری که هیچ ارزش و تاثیر مثبتی در زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی افراد ندارد، آن هم از سوی رسانه ای که وظیفه سنگین جنگیدن در خط مقدم جبهه جنگ نرم را بر عهده دارد، صحیح و پسندیده است؟

انحراف این خبرگزاری تنها به انتشار اخبار زرد محدود نمی شود؛ یکی از بزرگترین خطاهای این رسانه، مشروعیت بخشی به ابزارهای صهیونیستی است. باشگاه خبرنگاران جوان اولین خبرگزاری بود که رسما کانال خود در نرم افزار صهیونیستی تلگرام را از طریق صداوسیمای جهموری اسلامی تبلیغ کرد. این مسئله باعث شد تا کسانی هم که تا آن زمان هنوز اسیر این جنگ افزار اینترنتی صهیونیستی نشده بودند، جذب آن شده و بدین ترتیب در معرض جاسوسی سرویس های امنیتی دولت های صهیونیستی قرار بگیرند. مایه تاسف است که یکی از معمول ترین منابع خبری موثق (!!!) باشگاه خبرنگاران جوان، صفحات افراد مشهور در اینستاگرام صهیونیستی است! واقعا صداوسیما را چه شده است که تنها و تنها برای جذب مخاطب به هر وسیله ی نامشروعی متوسل می شود؟ آیا این همان رسانه ایست که به فرموده امام خامنه ای، "قرارگاه مقدم و فعال مقابله با جنگ نرم است"؟ پس چگونه است که صف آرایی دشمنان اسلام و مسلمین را پسِ ظاهر آرام نرم افزار صهیونیستی تلگرام نمی بینند؟ چگونه است که متوجه حضور پهپاد جاسوسی تلگرام در فضای مجازی کشور نمی شوند و به جای آگاهی بخشیِ عمومی، سعی می کنند این پهپاد جاسوسی را یک هواپیمای کاغذی در آسمان آبی جا بزنند؟!

تاسف آور است که هنگامی که باشگاه خبرنگاران جوان در بخش خبری سیما، پرمخاطب ترین تیترهای سایت خود را می خواند، اکثرا اخبار زرد و همان شایعات و دروغ هایی است که در شبکه های ضد اجتماعی صهیونیستی نظیر تلگرام صهیونیستی و اینستاگرام صهیونیستی وجود دارد. به راستی چرا باید بی اخلاقی ها و دروغگویی های یک پسر جوان، تیتر اول اخبار در چند شب متوالی بشود؟ واقعا کشف حجاب یک بازیگر یا عکس یادگاری ورزشکاری با یک سگ(!) که خوراک شبکه های ضد اجتماعی صهیونیستی است، چه جایگاهی می تواند در اخبار صداوسیمای جهموری اسلامی داشته باشد؟ بی شک این نوع فعالیت باعث ذائقه سازی در مخاطبین برای توجه به مسائلی می شود که هیچ سودی در بر نخواهد داشت، مگر آن که در پسِ این نوع خبرنگاری، هدفی به جز جذب مخاطب نهفته باشد!

آیا این همان خبرنگاری اسلامی است که در سوگندنامۀ سایت باشگاه خبرنگاران جوان، تمام خبرنگاران این رسانه را ملزم به رعایت اخلاق، صداقت و امانتداری در نشر اخبار می کند؟؟؟ در الگوی غربی خبرنگاری، اصل بر بی طرفی و صحت اخبار است که این باشگاه خبری حتی آن را هم به راحتی زیر پا می گذارید، چه رسد به الگوی اسلامی خبرنگاری که بر پایه رعایت تقوا در انتشار اخبار است... آیا مشروعیت بخشی به نرم افزار صهیونیستی به وسیله معرفی و تبلیغ مکرر آن در رسانه جمهوری اسلامی، با رعایت تقوا سازگاری دارد؟ لازم است مسئولان صداوسیما و باشگاه خبرنگاران جوان به یاد داشته باشند که رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان این سازمان فرمودند: "در همه تولیدات و فرآورده‌های صوتی، تصویری و مکتوب جبهه مقابل ملت ایران، مقاصد و اهداف جنگ نرم، البته عمدتا به‌طور غیرمستقیم، پیگیری و القا می‌شود. (...) هدف اصلی و نهایی جنگ نرم طراحی شده، انحلال درونی و استحاله داخلی جمهوری اسلامی از طریق تغییر باورها و سست کردن ایمان مردم و به‌ویژه جوانان است."[2]

مسئولان باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیا شما قادرید در روز محشر در پیشگاه خداوند پاسخگوی دست ها، قدم ها، چشم ها و دلهای منحرف شده به خاطر سهل انگاری های خود باشید؟ هرچند انتشار اخبار زرد، موجب ایجاد فضایی هیجانی برای مخاطبان شده و موقتا آمار بازدید سایت شما را افزایش می دهد، لیکن بعد از آشکار شدن حقیقت و از بین رفتن آن فضای هیجانی، تنها چیزی که بر جای می ماند، تاثیرات مخرب این اخبار بی ارزش و ضد اخلاق بر روح و روان افراد است. شما چگونه پاسخگوی ضمیر های آلوده شده به تصاویر مستهجنی خواهید بود که در نتیجۀ بی تدبیری شما پاکی خود را از دست داده اند؟

هنگامی که باشگاه خبرنگاران جوان به عنوان یکی از بزرگ ترین خبرگزاری ها، تنها به انتشار اخبار بی ارزش، آنهم از طریق ابزارهای نجس صهیونیستی می پردازد، دیگر از سایر رسانه ها و خبرگزاری های کوچک تر چه انتظاری می توان داشت؟ واقعا رسانۀ وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی را چه شده است که برای مطرح کردن خود دست به دامان دشمنان صهیونیستی شده و برایشان نقش ویزتور بدون مواجب را بازی می کند؟ آیا این همان راه شهداست که در سوگندنامۀ خود قسم یاد کردید از آنها تأسی کنید؟ آیا راه شهدا آنست که در زمین دشمنان صهیونیستی بازی کنید و به آنها سودهای اقتصادی، اطلاعاتی و امنیتی برسانید؟ آیا طریقۀ شهدا آنست که با پرداختن به زندگی خصوصی و مشکلات اخلاقی افراد و همچنین نشر غیبت، دروغ و تهمت، ذهن ها و قلب های مخاطبان را آلوده کنید؟  و همۀ این گناهان را تنها در ازای "کلیک بیشتر" انجام می دهید؟ حتی اگر هدف خداوند هم باشد، به هر وسیلۀ نامشروعی نمی توان به آن رسید! به فرموده حضرت امام علی (علیه السلام)، "هر که به وسیله گناه پیروز شد، پیروز نیست و آن‌که به واسطه‌ی بدى و ستم پیروز شده است شکست خورده است".[3]

از معاونت صداوسیما انتطار داریم تا هرچه سریعتر سروسامانی به وضع اسفناک باشگاه خبرنگاران داده و تا دیرتر نشده، مانع از سقوط این خبرگزاری به ورطه نابودی شوند. شایسته است این خبرگزاری همانگونه که در سال 1378 با هدفی مقدس، پا به عرصۀ خبر گذاشت، شأن خود و مخاطبان خود را برتر از اخبار زرد، شایعات و دروغهای موجود در شبکه های ضد اجتماعی صهیونیستی بداند و با رعایت تقوا، الگوی خبرنگاری اسلامی را محقق کند. به علاوه می بایست هرچه زودتر کانال خود در جنگ افزار اینترنتی تلگرام را مسدود کرده و برنامه هایی در جهت معرفی و شناساندن ماهیت خبیثانه تلگرام صهیونیستی و اینستاگرام صهیونیستی تهیه و پخش نماید.

این سخن امام راحل (ره) را آویزه گوش خود نمایید که فرمودند: "دستگاه رادیو تلویزیون چنانکه من کراراً گفته ام، دستگاهى است که حساس ترین دستگاههاى تبلیغاتى هر کشورى است که هم از طریق بصر و هم از طریق سمع از آن مردم استفاده مى کنند. (...) اگر این دستگاه اصلاح بشود و برنامه هاى آن برنامه هاى اصلاحى باشد، امید است که یک مملکت اصلاح بشود".[4] پس با خروج از جنگ افزار صهیونیستی تلگرام خود را اصلاح کنید و سعی نمایید مخاطبانی را هم که به واسطۀ بی تدبیری شما به انحراف کشیده شده اند، اصلاح نمایید.

امید است باشگاه خبرنگاران جوان مانند دعای سوگند نامه خود، توفیق یابد تا به پیمانی که با خداوند بسته است، در همۀ احوال وفادار بماند و مانند شهیدان همواره در راه استقلال و آزادی میهن اسلامی بکوشد و از آرمانهای مقدس انقلاب، کشور و مقام معظم رهبری حمایت نماید.



[1] کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 4، ص 117، دار الحدیث، قم، چاپ اول، ‏1429ق.

[2]  بیانات 20 مهر 94

[3] شریف الرضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة، مصحح: صبحی صالح، ص 533، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق.

[4] صحیفه امام، ج 11، ص: 195-203

  • موافقین ۳ مخالفین ۰
  • ۹۴/۱۰/۲۱
  • ۶۵۹ نمایش
  • سرباز گمنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی