جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام

جبهه وبلاگ نویسان مطالبه گر انقلاب اسلامی

جبهه اقـــدام
پیوندهای روزانه

اطلاعات، اهرمِ قدرت

سه شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۳۰ ب.ظ

وبلاگ صهبای حق در یادداشتی بیان داشت:


بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم

فضای مجازی که محصول عملکرد شبکه جهانی اینترنت است،به عنوان شاخص پیشرفت علم و فن آوری مطرح می باشد. شبکه جهانی اینترنت، در قبضة تعدادی از کشورهای قدرتمندی است،که در معماری آن نقش اساسی داشته اند. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و رقابت های دورة جنگ سرد با سرمایه گذاری  خود ، در پروژه معروف «آرپانت» بود، که طی چند دهه توانست اینترنت را در سال 1983م ایجاد کند.

بعد از گذشت سال ها، همچنان آمریکا به عنوان مؤسس و متولی اولیة اینترنت، کنترل و نفوذ محسوس و نامحسوس خود را بر این شبکه و فضا اعمال می نماید و از مزایای سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن بهره می برد.

سال 1372ش در خاورمیانه  ایران دومین کشوری است، که به اینترنت جهانی متصل می شود ، و سال 1379 به طور رسمی به کنسرسیوم یونیکُد می پیوندد، و سرانجام درتاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ فرمان تشکیل شورای عالی فضای مجازی جمهوری اسلامی با حکم مقام معظم رهبری صادر گردید. ایشان در این حکم فرمودند: «گسترش فزاینده فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی، به ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی واجتماعی، لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره گیری حداکثری از فرصت های ناشی از آن به منظور پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و هم چنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن اقتضا می کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست گذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به وجود آید. به این مناسبت، شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می گردد و لازم است به کلیه مصوبات آن ترتیب آثار قانونی داده شود». اما انفعال مسئولینِ مربوطه در اجرای حکم معظم له خروجی چند ساله ی این شورا بوده است. تبدیل میدان بالقوة قدرت مجازی کشور، به میدان بالفعل قدرت مجازی دشمنان صهیونیستی به ویژه آمریکای جنایتکار، نتیجه چشم پوشی به حکم بصیرانه امام خامنه ای مد ظله العالی بوده است.

شایان ذکر است که در برنامه دفاعی و استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران، الگوهای رفتاری آمریکا به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور محسوب می گردد. بخشی از قدرت ایران مربوط به حیطه­ی سخت افزاری و برخی براساس ماهیت نرم افزاری مورد توجه و شناسایی دشمن به خصوص آمریکا قرار گرفته است. در سال های اخیر، ماهیت نرم افزارانة این تهدیدات، نسبت به گذشته، گسترده تر شده است و با ابزارهای تکنولوژیکیِ متمرکز شده در فضای سایبر، عملیاتی شده است. به طور مثال می توان به  شبکه سازی به عنوان یکی از فرآیندهای اصلی در طراحی و مدیریت موفق استراتژی براندازی نرم آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، اشاره داشت.

 شبکه های اجتماعی مجازی از آن گروه ابزارهای متعدد فضای سایبر هستند، که در خدمت استراتژی های مقابله جویانه ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند و به دلیل آنکه این شبکه ها، ویژگی جغرافیای مجازی و فضای اندیشه ای را دارا هستند، می توانند به عنوان بخشی از استراتژی فضای اندیشه، کارکردهای امنیتی پیدا کنند. حجم و گستردگی اطلاعات رد و بدل شده در این شبکه ها، باعث ایجاد یک نوع قدرت برای این دولت ها گردد.  قدرت در فرهنگ لغت به معنای؛ ظرفیت انجام کارها است،  اما در سیاست،  قدرت به معنای توانایی تاثیر بر افراد دیگر به منظور نیل به نتایج مورد نظر هم معنا می‌دهد.(برگرفته از مقالات جوزف اس. نای)

وجود فضای سایبر به واژه قدرت تعریف دیگری بخشیده است، وبا ورود فضای سایبر به زندگی بشر دولت ها نیز سیاست های جدیدی متناسب با این توانایی را اتخاذ می کنند. تحول در اطلاعات، از اصلی ترین خصیصه ی این فضا می باشد که باعث شده به عنوای یک بازوی قدرت، دردولت ها به حساب می آید.

جوزف اس. نای  (Joseph S. Nye) استاد دانشگاه هاروارددر این زمینه بیان می کند:

"قدرت در زمینه معنا می یابد، و رشد سریع فضای سایبر زمین های جدید و مهم در سیاست جهان است. هزینه پایین ورود، گمنامی، و نامتقارن بودن درآسیب پذیری، بدین معناست که بازیگران کوچکتر در فضای سایبر، نسبت به حوزه های سنتی ترِ سیاستِ جهانی، ظرفیت بیشتری برای اعمال قدرت سخت و نرم دارند. تغییرات بوجود آمده در اطلاعات، همیشه تاثیر مهمی بر قدرت داشته اند، اما حوزه سایبر یک محیط مصنوعی جدید و غیرقابل پیش بینی است. ویژگی های فضای سایبر برخی از اختلافات قدرت بین بازیگران را کاهش داده و بدین ترتیب مثال خوبی از پراکندگی قدرت را که ویژگی سیاست جهانی در قرن حاضر است، به نمایش می گذارد. قدرتهای بزرگ نخواهند توانست به اندازه حوزه هایی چون دریا و خشکی بر این حوزه مسلط شوند. نکته دیگری که فضای سایبر بر آن تاکید میکند این است که پراکندگی قدرت به معنای برابری قدرت یا جایگزینی دولتها به عنوان قدرتمندترین بازیگران سیاست جهانی نیست.که به گفته یکی از مدیران سابق برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا؛ به همان اندازه که گسترش تسلیحات به قطبی شدن جهان کمک کرد، توسعه و گسترش سریع اطلاعات به غیر قطبی شدن جهان کمک می‌کند ".

فن آوری و سلطه اطلاعاتی که در فضای سایبر برای آمریکا ی جنایتکار به وجود آمده است، می­تواند برای آمریکا تولید قدرت فراوانی بنماید، و نوعی امپریالیسم -که به عبارتی دیگر، حاکمیت یک سازمان واحد حکومتی بر چند کشور و ملت می باشد- و سلطه جهانی را برای آن به ارمغان بیاورد که حاصل آن می تواند به نفوذ و تسلط سیاسی_ اقتصادی و فرهنگی آمریکا بر سایر ملل و کشورهای جهان منجر گردد. برای سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در عصر اطلاعات و ارتباطات، و به عنوان اولین، تواناترین و الهام بخش ترین کشور در دنیای مجازی، هیچ هدفی نمی تواند ارزشمندتر از پیروزی در نبرد بر سرجریان جهانی اطلاعات باشد. بنابراین همانند تسلط گذشته بریتانیا بر آب ها و دریاها، تسلط بر امواج، برای آمریکا اهمیت  فوق العاده­ای دارد.

اینجاست که شمه ای از  معنای تدبیر و حکمت حکم پرچمدار بصیر انقلاب اسلامی درلفظ "قدرت سایبری" ذکر شده، در  بند سوم حکم انتصاب جدید شورای عالی فضای مجازی خود را نشان می دهد. معظم له یکی از مهمترین وظایف شورای عالی فضای مجازی را تبدیل ایران را به قدرت سایبری در جهان به شمار می آورند، و می فرمایند:" ارتقای جمهوری اسلامی ایران به قدرت سایبری در طراز قدرت‌های تأثیرگذار جهانی و برخورداری از ابتکار عمل و قدرت تعامل با دیگر کشورها در جهت شکل‌دهی به قواعد و قوانین مرتبط با فضای مجازی در عرصه جهانی با رویکرد اخلاق‌مدار و عادلانه".

امواج اینترنت کثیف آمریکایی که در  فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران در حال جولان است، بیشتر از آن که کاربران اینترنتی را تأمین کند، از سمت دولتمردان ما در حال تقویت و تثبیت قدرت سایبری این کشور می باشد. هر غیرتمند ملی بعد از اینکه متوجه بشود دشمن در حال جاسوسی و رصد اوست دست به دفاع و ایجاد دیوارهای امنیتی برای جلوگیری از پیشروی خصم می کند، اما این تراژدی غمناک در کشور ما روندی کاملا عکس به خود گرفته است. تا جایی که آمریکای خبیث از جانب کره ی جنوبی احساس خطر کرده و اقدام به  قطع اینترنت این کشور می کند، و با رویکردی کاملا متفاوت، روز به روز خدمت رسانی خود را به ایرانیان افزایش می دهد!!! کشوری کمونیسم مثل چین، دستور فیلترینگ نجس افزار تلگرام را صادر می کند، اما در ایران متولیان امر خبر باز شدن کانال اخبار رسمی دفتر ریاست جمهوری را در این جنگ افزار صهیونیستی در بوق و کرنا می کند!!!  

بنابر آیه نفی  سبیل که خداوند متعال می فرمایند: « وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ و خداوند هرگز بر زیان مؤمنان براى کافران راه [تسلطى] قرار نداده است» (نساء/۱۴۱)؛ احقاق این امر و به مرحله عمل رساندن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک قطب در قدرت سایبری برای مسئولین نظام و دولتمردان ما یک وظیفه دینی نیز می باشد.

مع الأسف غفلت و نادیده گرفتن اوامر ولی فقیه مبنی بر شبکه ملی اطلاعات، باعث وادادگی و سر خم کردن جمهوری اسلامی در مقابل قدرت های مطرح علی الخصوص سردمدار صهیونیست جهانی یعنی آمریکای جنایتکار می باشد.  طراحی و ساخت اینترنت نیاز به قابلیت هایی در زمینه مخابرات، ارتباط اطلاعاتی، فن آوری فضایی، سرمایه گذاری و غیره دارد که بنابر گفته های موثق اهل فن تنها جمهوری اسلامی ظرف شش ماه می تواند به این مهم دست یابد. لیکن آنچه را ما شاهد بودیم وارد شدن دولتمردان جمهوری اسلامی ایران از موضع ضعف، نسبت به مسأله اینترنت جهانی و مدیریت آمریکایی آن است، وشاهد مدعای ما حضور دولتمردان در جلسات IETF، W3C، itu می باشد، که رفتاری مغایر شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی از خود نشان دادند.

خوش رقصی برخی دولتمردان در اهمال و سهل انگاری برای ایجاد زیر ساخت ها و شبکه ملی اطلاعات در جهت استقلال و قدرت سایبری  پا را فراتر نهاده و با اجازه دادن و ایجاد بستری مناسب برای حضور نجس افزارهای صهیونیستی چون تلگرام، واتس اپ، وایبر، اینستاگرام، ... وبعضا حضور خود در این فضاهای مسموم، من جمله  فیسبوک _که حضور درآن خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران است_ عملا علیه امنیت و عزت ملی حرکت کرده اند. عدم درک صحیح و به موقع مسئولین ذی ربط،  نسبت به ایجاد شبکه ملی ارتباطات، بحران و خسارت های جبران ناپذیری به پایه های استقلال و امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد نموده است و علاوه بر وابستگی و سر سپردگی ذلت بار و عملی خلاف نص صریح قرآن و اوامر امام خامنه ای مد ظله العالی آینده فرهنگی، اعتقادی، امنیتی را با مخاطره جدی رو به رو نمودند.

لازمه ی رسیدن به قدرت سایبری، کم کردن وابستگی و نهایتاً قطع این وابستگی می باشد. جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این هدف، ضمن استفاده از تجربیاتِ سایر کشورهای مستقل در این حوزه، بایست با تکیه بر دیدگاه اعتقادی و فرهنگ غنی ایرانی-شیعیِ خود، وارد میدان عمل شود.

انتظار می رود که در دوره جدید شورای عالی فضای مجازی جلوی این وابستگی هایی که ارکان استقلال و امنیت ملی را با خطر رو به رو کرده، را گرفته و گام های محکمی جهت ایجاد دیوارهای قدرت، در فضای سایبری کشور برداشته و با ایجاد شبکه ملی اطلاعات وتکیه بر توان نیروهای متخصص داخلی خلاء های ایجاد شده ی ناشی از بی اخلاقی و بی عدالتی را،  به سمت ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی تغییر جهت داده، و با تبدیل نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک بازوی قدرت سایبری در دنیا عزت و هویت را با فضای مجازی کشور همراه سازند. ان شاء الله

و السلام علی عباد الله الصالحین

 


  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۸/۱۹
  • ۵۰۴ نمایش
  • سرباز گمنام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی